lördag 21 juli 2012

Ramadan anpassas inte

Jag fick lära mig i skolan att muslimer som bor långt norrut under ramadan får ändra reglerna om ramadan infaller på geografiska platser med extrema soltider (midnattssol etc). Här läser jag i DN, "Långa dagar ger tomma magar" (2012-07-17) att så är det inte alls. Snarare får de klara det efter bästa förmåga.

Hoppas de tycker det är värt det. Nog är religion ett oerhört trams. Särskilt alla de religioner som till synes godtyckligt griper in och förändrar hur folk ska leva sin konkreta vardag.

onsdag 18 juli 2012

Arga Sydsvenskanläsare efter positiv artikel

Varför är 68 procent av Sydsvenskans läsare på webben (896 har svarat i skrivande stund) ARGA på artikeln "Det är som att vara utomlands" (2012-07-13)? Den handlar om det positiva med Lilla Torg i Malmö. Är det:

1. ...för att Malmöborna tycker att Lilla torg blivit ett ställe för bara vissa personer, festfolk och "förnäma".
2. ...för att det talas också om mindre positiva saker i artikeln, bl a rasismen i dörrarna till uteställena.
3. ...för att artikeln andas att det positiva är det mångkulturella, både på Möllan, och faktiskt också på Lilla Torg som är som "utomlands". Samt för att artikelförfattaren är kvinna med utländsk bakgrund som beskriver detta?

Ingen av förklaringarna är jättebra, men om det är nummer 3 så kan jag möjligen föreställa mig att det finns en uppdämd ilska mot Sydsvenskans uppenbart enormt positiva syn på mångkultur och det faktum att tidningen hindrar feedback på artiklarna i form av kommentarer. På så sätt skulle det här kunna vara ett sätt att "ge igen". Och att det i så fall är väldigt många som känner så oberoende av varandra. OM - inte säkert att det är så - det är förklaringen, så har det gått riktigt riktigt långt med ilska inom ett visst segment av läsare av Sydsvenskan.

Det är inte bra i så fall. Jag hoppas snarare att förklaringen är nummer 2 ovan.

söndag 22 januari 2012

Debacle om Sagan om Ringen-satir

Det cirkulerar i dagarna en tidningartikel på nätet från 2003 som satiriskt ondgör sig över kommersialisering av filmer som t ex Sagan om Ringen, där man diskuterar att den "blivit bok". Nöjesredaktören är irriterad över att artikeln ryckts ur sitt sammanhang, att man inte sett satiren och att man skrivit aggressiva mail till henne.

Det lustiga tyckte jag dock var att hon nog knappast bättrade på sin image i de kretsarna genom att formulera sitt motangrepp på följande sätt: "Först var det Tolkienfundamentalisterna, de bokstavstroende, som blev förbannade för att vi förde fram fel fakta om deras gud."

Nåja, läs gärna artiklarna. På DN hette den "
Ringen-krönika fick fansen att se rött" (2003-10-26).

söndag 1 januari 2012

Sången "Nyåret" av Topelius

På nyårsafton 2011/12 var vi några som sjöng lite sånger. Vi upptäckte då att följande sång inte finns med båda verser på nätet, så håll till godo:


Nyåret

Text: Zacharias Topelius. Musik: Alice Tegnér.

1. Det ringer, det ringer till midnatt i tornet
Och väktaren springer att blåsa i hornet
Och klockan hon slår, God natt, gamla år!
God dag, nya framtid, som ljusnar till vår!

2. Knäpp nu dina kära, oskyldiga händer
Mitt barn, till Guds ära, när nyår sig tänder
Och tacka nu, böjd, med brinnande fröjd
Din evige Fader i himmelens höjd


Vad vi sjöng hos farmor tiotalen år tidigare:  


[365] Flyg över land och sjö (D.1)
[449] Och träskorna tego (D.2)
[290] Slut är festen (D.3)
Staffan (D.3)
[482] Sörj ej den gryende (D.3)
[476] Träd fram du nattens gud (D.3)
Det ringer (Sjung med oss mamma B.)
[166] Du som härlig ställde (psalm 2)

fredag 7 oktober 2011

S ställer sig bakom "ren rasism"?

Det är intressant att läsa att socialdemokraterna först (genom partiets rättspolitiska talesperson Morgan Johansson) ställer sig bakom ett förslag från nästtyngste svenske s-borgmästaren Ilmar Reepalu. Senare tar partiledaren "tydligt avstånd" ifrån det och en ledamot i partiets styrelse tycker det "luktar ren rasism". Varför ställer sig s bakom "ren rasism"? Det låter inte så bra, tycker jag. Jag skulle inte rösta på en sånt parti, skulle ni? ("Får bakläxa för förslag om utvisning", Sydsvenskan 2011-07-10)

tisdag 9 augusti 2011

Sydsvenskan en av få utan läsarkommentarer

Dagens Nyheter har i några artiklar - bl a "Så hanterar svenska tidningar näthatet" (2011-08-06) - diskuterat tidningarnas kommentatorfält. En tidning, Värmlands Dagblad, har tillfällligt helt avskaffat dessa efter terroristattacken i Norge. I DNs artikel konstaterar man dock:
Att inte ha några kommentatorsfält över huvud taget är det få tidningar som ser som ett alternativ. Även Värmlands Folkblad kommer att införa det igen, ”fast på ett sätt så att inte seriösa debattörer skräms bort”.
Jag noterar dock att Sydsvenskan i Skåne på sin webbplats i stort sett helt avskaffat kommentatorfälten sedan något år. De förekommer mycket sällsynt och då på extremt harmlösa artiklar och oftast inte ens på extremt harmlösa artiklar. Det vore missledande att säga att Sydsvenskan valt att ha ett system som tillåter kommentarer på sina artiklar. Det har de inte.

De visar inte heller länkar från bloggar som i sin tur länkat till Sydsvenskans artiklar (Twingly). Också detta är ovanligt.

Sydsvenskan är som tidning exceptionell på flera sätt. Bra eller dåligt avgör du. Jag har fått uppfattningen att de mer än de flesta andra tidningar på olika sätt vill markera ett avstånd till befolkningen i sitt upptagningsområde.

fredag 29 juli 2011

Bussen tog min cykel

Detta blev en insändare publicerad i början på augusti i Sydsvenskan. Veolia svarade i tidningen. Jag har inte läst svaret, men det som gjort det säger att de använde en ganska mjuk ton, men ändå poängterade att de tyckte att felet var mitt.

Natten 26-27/7 tog jag cykeln på en buss som kördes av Skånetrafiken/Veolia. Jag fick hjälp av chauffören att sätta upp cykeln bak på bussen. Vi var tre passagerare till slut. Vid ändhållplatsen sa jag "hej", jag steg ur och jag gick bak, men MEDAN jag plockade ner cykeln från ställningen så körde bussen ifrån mig, sju km från mitt slutgiltiga resmål kl 0027. Inga fler allmänna kommunikationer fanns. Det är ok; det ska inte hända, men misstag sker.

Vad som jag inte tycker är ok är att man, efter kontakt med Veolia, inte ville göra något särskilt alls för att underlätta för mig att få tillbaka cykeln. Jag förklarade i telefon vad som hade hänt. Jag sa att jag önskade att de lämnade cykeln hemma hos mig. Närmaste busshållplats hade för mig också varit ok. I stället sa man åt mig att jag skulle komma till terminal på landsbygden (Center Syd) OCH vid tid som passade företaget. Jag pratade med annan chaufför efteråt och han sa: det hade vi kunnat fixa; så här gör man...

Chef på Veolia på Gastelyckan, Stefan Ståhl, hade dock i samtal med mig, alltså sagt bestämt "nej" till mitt önskemål. Gör man stora misstag, så menar jag att man helt och hållet reparerar efter bästa förmåga. Jag beklagar att så inte var fallet här.